The happy ear

The happy ear
Musical pills to bring happiness to our ears

miércoles, 12 de febrero de 2014

Stone Temple Pilots - Meatplow

Stone Temple Pilots fue otro de aquellos grupos que metieron en el saco sin fondo del grunge. De verdad que lo siento por Nirvana (los que más trascendieron), pero Soundgarden, Pearl Jam, Stone Temple Pilots, etc. eran un millón de veces mejores músicos. Véase por ejemplo el temazo que se marcan los Stone Temple Pilots en este concierto. De todas formas, el rock es mucho más que música. Es un fenómeno sociológico más complejo, y hay grupos que se han ganado merecidamente su lugar en el salón de la fama por otras cualidades: tal vez, en el caso de Nirvana, por convertirse en un icono, en un símbolo de cierta gente en cierta época, personas que alzaron su voz de una forma diferente y tuvieron repercusión. Casi ná.

Stone Temple Pilots was another of those bands that were included in the broad heading of grunge. I really feel sorry for Nirvana (the most famous band), but Soundgarden, Pearl Jam, Stone Temple Pilots, etc.. were better musicians in my opinion. See for example the great song that Stone Temple Pilots play in this concert. Anyway, rock is more than music. It is a more complex sociological phenomenon, and there are bands that are deservedly inducted into the Hall of Fame thanks to other qualities: perhaps, in the case of Nirvana, thanks to having become an icon, a symbol of certain people in a certain time, people who raised their voices in a different way and had impact. No less no more.

Stone Temple Pilots - Meatplow

martes, 21 de enero de 2014

Mahler - Symphonies Nr. 1 & 5 (Abbado + Berlin Phlilarmonic Orchestra + Lucerne Festival Orchestra)

Ayer murió Claudio Abbado. Uno de los directores de orquesta más importantes de los últimos tiempos. Dentro de su repertorio me gustan especialmente sus sinfonías de Mahler. Memorable es la grabación de la Primera Sinfonía con la Filarmónica de Berlín (donde suplió como titular a Karajan). También me encanta la Séptima con la Sinfónica de Chicago. Hoy traigo dos videos en los que se podrá apreciar la grandeza de Mahler y de Abbado: fuerza, intensidad y delicadeza en la Sinfonía nº 1 (en el debut de Abbado con la Filarmónica de Berlín) y en el Adagietto de la Sinfonía nº5 (en el Festival de Lucerna, tan querido por Abbado).

Claudio Abbado died yesterday. One of the most important conductors of recent timesAmong his repertoire I especially like Mahler's Symphonies. The recording of the Symphony Nr.1 with the Berlin Philharmonic Orchestra (where he supplied Karajan as a Chief) is memorable. I also love Nr.7 conducting the Chicago Symphony Orchestra. Today I bring two videos in which you will appreciate the greatness of Mahler and Abbado: on the one hand, strength and intensity in the Symphony Nr. 1 (debut of Abbado as the BPO Chief Conductor) and, on the other hand, delicacy in the Adagietto of the Symphony No. 5 (at the so dear to Abbado Lucerne Festival).

 Mahler - Symphony Nr.1 (Abbado + Berlin Phlilarmonic Orchestra)

 Mahler - Symphony Nr.5 (Abbado + Lucerne Festival Orchestra)

lunes, 13 de enero de 2014

The Black Crowes - My morning song

The Black Crowes es una de mis bandas favoritas de los últimos tiempos. Para los que conocéis mis gustos musicales no será ninguna sorpresa, ya que este grupo transpira influencias del rock de los 70 por los cuatro costados: The Faces, The Allman Brothers, The Rolling Stones, Led Zeppelin, etc. Os traigo una interpretación en directo de su "My morning song", extraída de uno de sus mejores discos: The Southern Harmony and Musical Companion (1992).

The Black Crowes is one of my favorite bands of recent times. This is not a surprise to those who know my musical tastes, as this group exudes influences from 70's rock: The Faces, The Allman Brothers, The Rolling Stones, Led Zeppelin, etc.. Listen to a live performance of "My Morning Song", excerpted from one of their best albums: The Southern Harmony and Musical Companion (1992).

The Black Crowes - My morning song

martes, 31 de diciembre de 2013

Frank Sinatra - That's Life

La Oreja Feliz os receta escuchar esta canción cada 31 de Diciembre. Yo así lo hago desde hace años. Y es que, en este año que acaba hoy, seguramente habremos pasado buenos y malos momentos. Y mañana empieza un nuevo año, en el que seguramente volveremos a pasar buenos y malos momentos. Así es la vida: morder el polvo y levantarse otra vez. ¡Eh, tú! ¡Arriba!

The Happy Ear prescribes listening this song every December 31st. I've been doing this for years. Because the year ends today. I'm sure we have passed some good and bad times. Next year starts tomorrow. I'm sure we'll have some good and bad times. That's life: to bite the dust and rise again. Hey you! Rise!


viernes, 1 de noviembre de 2013

Mozart - Requiem (Gardiner + Herreweghe)

El Requiem de Mozart es una de las obras de música clásica que más apasionan tanto a doctos como a profanos. Se han grabado infinidad de versiones. Todas diferentes, todas magníficas. Existen versiones monumentales, con orquestas y coros mastodónticos, como las de Böhm, Karajan o Solti. Existen versiones más intimistas, como las historicistas de Hogwood, Harnoncourt o Gardiner. Hoy traigo al blog una versión de Gardiner. Y de propina, uno de mis fragmentos favoritos, el Tuba Mirum, en mi versión favorita del Requiem de Mozart: la versión de Herreweghe. La entrada de Ian Bostridge (tenor) en el segundo 56 es espectacular.

Mozart's Requiem is one of the classical works that inspire passion the most in both erudite and lay people. Many versions have been recorded. All of them different, all of them great. Some versions are monumental, performed by huge orchestras and choirs, such as those of Böhm, Karajan or Solti. Some versions are more intimist, such as the historicist versions by Hogwood, Harnoncourt or Gardiner. Today I bring to the blog a version by Gardiner.  And an encore: one of my favorite passages (Tuba Mirum) in my favorite version of Mozart's Requiem: Herreweghe's version. The entry of Ian Bostridge (tenor) in the second 56 is spectacular.

Mozart - full Requiem (Gardiner)

Mozart - Requiem: Tuba mirum (Herreweghe)

sábado, 12 de octubre de 2013

Miles Davis - Spanish Key

A mucha gente no le gusta el Miles eléctrico. A mí sí me gusta. Os dejo con una actuación en el mítico festival de la Isla de Wight. Tema: Spanish Key (Feliz día de la Hispanidad, o de España, o Día del respeto a la Diversidad Cultural, o Día de las Américas, o como lo llames en tu país).

A lot of people do not like the electric Miles. I do like. I give you a performance at the legendary Isle of Wight Festival. Theme: Spanish Key (Happy Hispanic Day, or Spain Day, or Columbus Day, or Day of Respect for Cultural Diversity, or Day of the Americas, or whatever you call it in your country).

Miles Davis - Spanish Key